Kahdeksas käsky: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi

 

Tämän kesän rippikoululainen otti tämän käskyn noudattamisen vaikeuden kanssani esiin. Aloin miettiä asiaa. Väärän todistuksen antamisen ei luulisi olevan niin vaikeaa noudattaa. Kahdeksas käsky tarkoittaa paljon muutakin kuin suoranaista valehtelua – toki sitäkin. Katekismuksen mukaan Jumalan tahto on, että me ihmiset kunnioittaisimme toinen toisiamme ja rakastaisimme toisiamme. Tähän kuuluu myös lähimmäisen maineen ja kunnian suojeleminen.

Me kaikki varmasti toivomme, että meistä puhutaan hyvää ja kauniisti. Samoin meidän tulisi tehdä kanssaihmisillemme. Meitä neuvotaan tukemaan ja auttamaan niitä, joista puhutaan pahaa tai, joita kiusataan. Meidän tulisi myös varjella lähimmäisemme mainetta yksityisesti ja julkisesti. Tähän liittyy totuuden puhuminen. Toisten väärien tekojen ja valintojen paljastaminen ilman varmaa tietoa ja painavaa syytä ei ole oikein.

Yksityiselämässäkään ei ole oikein syyttää toisia ja paljastaa lähimmäisten rikkomuksia muille, vaan rohkaista ja kannustaa heitä kääntämään uusi sivu elämässään. Jaakob kirjoittaa Uudessa Testamentissa kolmannessa luvussa varoituksen sanoja kielen synneistä. Me monet hairahdumme tässä kohtaa. Jaakob kirjoittaa, että kieli on pieni jäsen ihmisessä, mutta se voi aiheuttaa suurta vahinkoa, jos ihminen ei hallitse sitä. Jaakob kuvailee pienestä tulesta tulevan lopulta koko metsän sytyttävä tulipalo.

Ihmissuhteissa usein tulee rikottua tätä käskyä. Puhumme pahaa ns. ”hyvässä hengessä”, arvostelemme ja arvioimme. Useat meistä mieluummin kuulevat lähimmäisestään pahaa kuin hyvää. Miksi toista ihmistä on niin vaikea kehua tai kuulla lähimmäisestään kehuja? On ihmisryhmiä, joista usein puhutaan vain negatiivisia asioita. Asunnottomat, päihdeongelmaiset ovat yksi ryhmä, joista yleinen mielipide on varsin kielteinen ja leimaava. Heiltä on mennyt kaikki: perheet, asunnot, omaisuus, työ, maine ja kunnia. On helppo lyödä lyötyä. Kuka on riittävän rohkea asettuakseen heikomman puolelle, valtavirtaa vastaan?

690cf652-d070-412a-b2eb-3a20eb29f8ef

Kahdeksas käsky pitää sisällään vaatimuksen auttaa ja tukea toista ihmistä saavuttamaan tälle kuuluva oikeus. Käsky velvoittaa sinua ja minua oikaisemaan sellaiset puheet, jotka halventavat lähimmäistämme. Se ohjaa meitä oikaisemaan henkilöä kahden kesken, ei julkisesti. Jumala kieltää meiltä kaikilta kaikenlaisen panettelun. Meidän ei tarvitse tuomita lähimmäisiämme panettelemalla heitä, vaan tuomio on Jumalan. Tämä on helpottava tieto.

Luterilaiset Tunnustuskirjat sanookin, että kunnia ja maine voidaan riistää ihmiseltä helposti, mutta niiden takaisin saaminen on hidas prosessi. Matteuksen evankeliumissa (Matt 7:12) sanotaan: ”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille.” Näitä Matteuksen sanoja voi pitää ohjenuorana niin yksityiselämässä kuin myös työelämässä.

Me Tarpoilassa haluamme kohdata toinen toisiamme arvostavasti ja pitää Matteuksen sanoja työtämme ohjaavana tekijänä. Jos itse olisin ajautunut tilanteeseen, jossa monet meidän miehistämme ovat meille tullessaan, niin toivoisin, että minua kohdeltaisiin arvostaen Matteuksen ohjeiden mukaisesti. Lisäksi toivoisin, että joku puolustaisi kunniaani ja mainettani kahdeksannen käskyn hengen mukaisesti.

Älkää valehdelko toisillenne. Olettehan riisuneet yltänne vanhan minänne kaikkine tekoineen ja pukeutuneet uuteen, joka jatkuvasti uudistuu oppiakseen yhä paremmin tuntemaan Luojansa ja tullakseen hänen kaltaisekseen. (Kol. 3:9–10)

Tiina Korpela

Vastaava ohjaaja

Kuntoutuskoti Tarpoila

Vastuunkantajat ry

6 kommenttia artikkeliin ”Kahdeksas käsky: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi

  1. Rehellisyys ja lähimmäisen rakkaus ovat keskeisistä hyvän olon lähteitä yhteisöissä. Kiitos Tiina kun pidät asiaa esillä. Iloa ja voimia meille kaikille terv matti nokels

    Tykkää

  2. Armas Merisalmi

    Armas Myllypuron Tarpoilasta

    Ajatuksia Tiinan, Matin, Maritan ja neljännen henkilön oivalluksista.
    Uuden ajan sanasto.
    1. Diakoni; käytännön auttamis- ja palvalutyöntekijä alkukristillisissä seurakunnissa; nykyisin kirkon sosiaalista työtä tekevä henkilö
    2. Diakonia; kristillisissä seurakunnissa kristilliseen uskoon ja rakkauteen perustuvaa palvelua; etsii, lievittää ja poistaa ihmisen hätää ja kärsimystä; pyrkii myös herättämään yhteiskunnallista ja kansainvälistä vastuuta
    3. Modernisaatio; yhteiskunnan muuttumista nykyisen länsimaisen yhteiskunnan kaltaiseksi; alkaa teollistumisesta, siihen kuuluvat kaupungistuminen, yhteiskunnan alojen eriytyminen, tieteen ja tekniikan arvostuksen kasvu, kansalaisten koulutustason nousu, osallistuminen politiikkaan, pidentynyt elinikä sekä alentunut syntyvyys; yksilön ajattelutavan muuttuminen individualistisemmaksi

    Lähde:oppikirja Valo, 2. painos. Tiina Airaksinen ja Kati Mikkola

    4. Medioituminen; termillä media viitataan nykyään ennen muuta julkisiin viestimiin: sanoma- ja aikakausilehtiin (”printtimedia”) sekä radioon, televisioon ja internetiin ( sähkönen media ). Näiden vallan jatkuvaa kasvua on pidetty eräänä länsimaiden kulttuurin tunnuspiirteenä. Puhutaan jopa kulttuurimme medioitumisesta.

    Yhä suurempi osa valveillaolostamme kuluu erilaisten medioiden äärellä ja yhä suurempi osa maailmankuvastamme perustuu printtimedian ja sähköisen median välittämään informaatioon

    Lähde: Yhteisöllisyyden haasteet. Jari Keinänen. Filosofian haasteet 4.

    Olemme siirtymässä Vastuunkantajat lehden digitaaliseen viestinnän vaiheeseen. Ajattelen, että olisi tärkeää huomioida uskon sisaria ja veljiä. Jäsenkuntaa ja sen muodostumista. Suurin osa Vastuunkantajat ry:n jäsenistä ovat ajattelemassa samaa asiaa. Muodostakaamme yhteinen kahdeksannen käskyn mukainen hengellinen ohje. Lähimmäisen rakkaus ja sanojen sekä viestinnän kosketus jäsenistöä ajatellen.

    Tykkää

  3. Armas Merisalmi

    Armas Merisalmi Helsinki 30.09.2016
    Suru Tarpoilassa
    Myllypuron kirkossa
    Perjantai-ilta kirkolla

    HÄN SEN SANAN
    JONKA KUKKASIN
    kannoin

    Äiti ystävän | Ystävän Äiti
    Vaiti olemus | Olemus vaiti
    Soitin vaiennut | Vaiennut soitin
    Koitin sieluani | Sieluani koitin

    Vaipan surun | Surun vaipan
    Tuskan kyyneleen | Kyyneleet tuskan
    Sen toin | Toin sen
    Iäisen rauhan | Rauhan iäisen

    Harmonian rakkaus | Rakkaus harmonian harmonian
    Kokemus toisen | Toisen kokemus
    Sanoitan yksin | Yksin sanoitan
    Kosketuksen Enkelin | Enkelin kosketus

    KANNOIN SEN SANAN
    KAUNEUDEN KUKKASIN
    annoin

    Tykkää

  4. MUISTOILLE ( ARVATKAA MILLE )
    Minkä näet?
    Kukkuu Karjalan käet.
    Metsissä suhisee.
    Kaikkialla kuhiseen.
    Runot sähisee.
    Tulemme taas eiliseen.
    Näemme siis tulevaisuuteen.
    Palaamme nykyisyyteen.
    Tulemme rakkauteen.
    Jälleen runoja teemme.
    Rakkauden taas saamme.
    Vaakaan painoja jaamme.
    Suurin saavutus on ihmisen viisaus.
    Se ei todellakaan ole huijaus
    vaan rakkauden huimaus.
    Meillä on työn alla inhimillisyyden koodaus.
    Kauas katseesi taa.
    Sieltä löydän sen nyt vaan.
    Uskon nyt,
    mitä kauneus haluaa.
    Sen miten siivota saat.
    Harjojen tulet ovien taa.
    Rakkaus lentää syliisi
    vaan kauttasi elää saan.
    Unelmiesi eteen sinut tuon.
    Sylini sinulle suon.
    Haaveet sinulle kerron.
    Varjojen taa sinut jälleen saan.
    Miten se nyt onkaan vaan?

    Tykkää

  5. VIRVATULIEN TUULOSISSA

    Virvatulien serenadeissa.
    Osallistumisen vaikutuksissa.
    Kartanon kupeessa,
    uinuu unessa.
    Varjot valjaissa.
    Tässä ajassa.

    Satojen tuhansien ihmisten
    juhlasaleissa ( Helsingin kaupungin talossa )
    sanat jälleen
    sokaisevien virvatulien.

    Laineiden syvyyksistä;
    huusin
    unieni kahleissa,
    kuin Kuningas
    ilman kahleita.

    Jälleen Kuningatar
    etsii uniansa,
    kuin Ansassa
    varjojen keitaassa.

    Yli perinteisten
    myrskyn kanssa vaahtojen.
    Unelmat vaipuvat ja
    sanat unhoittuvat.

    Rannat kaikkoavat.
    Lauseet unelmoivat.
    Sanat kihelmöivät,
    jolloin taas
    suuri usva purjeensa saa.

    Suuri miekka
    kaikkeudessa salamoi.
    Maltan Haukkojen
    ritarikunnasta
    kadonneitten hautojen.

    Maljaa etsien.
    Ikuisuuksien lähteiden.
    Elävien ja kuolleitten.
    Sanojen, lauseiden ja
    VIRKKEIDEN.

    Nuoli neliössä.
    Pisteet kolmioiden.
    Kärjen symboli
    ohitse ympyröiden.

    Jälleen usva kutsuu.
    Salaisuus prinssin ja prinsessan.
    Sanat kyyhkyjen
    värillisen todellisuuden.

    Siellä, missä joet,
    järvet, lähteet ja
    kaikkeuden virtojen.
    ( halajaa ) Ajatar
    säveltäjää uinuen.

    Lehtojen kautta uurnien.
    Tuhka sysimusta
    leijuen.
    Ei kukaan voi avata
    unia kahleiden
    PAITSI?

    Keskiyön unisaatossa
    jälleen varjot kaamoksessa.
    Lapin tuntureitten.
    Kuksa piiloittaa
    valottoman unohduksen.

    Yön susien.
    Laumat sieluissa kulkien.
    Halki todellisuuden.
    Voit jälleen rakastaa
    ohi tuskaisen ihastuksen.

    Tule mukaan rakentamaan Helsingin uutta osallisuusmallia.
    Vaikuttamismallillakin mallikansalainen voi toteuttaa unelmien Helsinkiä. ( onnen Helsinki )
    HELSINGIN KAUPUNGIN ASUKASYHTEISTYÖ.
    KAUPUNKI OLET SINÄ!

    Tykkää

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s