Tämän kesän rippikoululainen otti tämän käskyn noudattamisen vaikeuden kanssani esiin. Aloin miettiä asiaa. Väärän todistuksen antamisen ei luulisi olevan niin vaikeaa noudattaa. Kahdeksas käsky tarkoittaa paljon muutakin kuin suoranaista valehtelua – toki sitäkin. Katekismuksen mukaan Jumalan tahto on, että me ihmiset kunnioittaisimme toinen toisiamme ja rakastaisimme toisiamme. Tähän kuuluu myös lähimmäisen maineen ja kunnian suojeleminen.
Me kaikki varmasti toivomme, että meistä puhutaan hyvää ja kauniisti. Samoin meidän tulisi tehdä kanssaihmisillemme. Meitä neuvotaan tukemaan ja auttamaan niitä, joista puhutaan pahaa tai, joita kiusataan. Meidän tulisi myös varjella lähimmäisemme mainetta yksityisesti ja julkisesti. Tähän liittyy totuuden puhuminen. Toisten väärien tekojen ja valintojen paljastaminen ilman varmaa tietoa ja painavaa syytä ei ole oikein.
Yksityiselämässäkään ei ole oikein syyttää toisia ja paljastaa lähimmäisten rikkomuksia muille, vaan rohkaista ja kannustaa heitä kääntämään uusi sivu elämässään. Jaakob kirjoittaa Uudessa Testamentissa kolmannessa luvussa varoituksen sanoja kielen synneistä. Me monet hairahdumme tässä kohtaa. Jaakob kirjoittaa, että kieli on pieni jäsen ihmisessä, mutta se voi aiheuttaa suurta vahinkoa, jos ihminen ei hallitse sitä. Jaakob kuvailee pienestä tulesta tulevan lopulta koko metsän sytyttävä tulipalo.
Ihmissuhteissa usein tulee rikottua tätä käskyä. Puhumme pahaa ns. ”hyvässä hengessä”, arvostelemme ja arvioimme. Useat meistä mieluummin kuulevat lähimmäisestään pahaa kuin hyvää. Miksi toista ihmistä on niin vaikea kehua tai kuulla lähimmäisestään kehuja? On ihmisryhmiä, joista usein puhutaan vain negatiivisia asioita. Asunnottomat, päihdeongelmaiset ovat yksi ryhmä, joista yleinen mielipide on varsin kielteinen ja leimaava. Heiltä on mennyt kaikki: perheet, asunnot, omaisuus, työ, maine ja kunnia. On helppo lyödä lyötyä. Kuka on riittävän rohkea asettuakseen heikomman puolelle, valtavirtaa vastaan?
Kahdeksas käsky pitää sisällään vaatimuksen auttaa ja tukea toista ihmistä saavuttamaan tälle kuuluva oikeus. Käsky velvoittaa sinua ja minua oikaisemaan sellaiset puheet, jotka halventavat lähimmäistämme. Se ohjaa meitä oikaisemaan henkilöä kahden kesken, ei julkisesti. Jumala kieltää meiltä kaikilta kaikenlaisen panettelun. Meidän ei tarvitse tuomita lähimmäisiämme panettelemalla heitä, vaan tuomio on Jumalan. Tämä on helpottava tieto.
Luterilaiset Tunnustuskirjat sanookin, että kunnia ja maine voidaan riistää ihmiseltä helposti, mutta niiden takaisin saaminen on hidas prosessi. Matteuksen evankeliumissa (Matt 7:12) sanotaan: ”Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille.” Näitä Matteuksen sanoja voi pitää ohjenuorana niin yksityiselämässä kuin myös työelämässä.
Me Tarpoilassa haluamme kohdata toinen toisiamme arvostavasti ja pitää Matteuksen sanoja työtämme ohjaavana tekijänä. Jos itse olisin ajautunut tilanteeseen, jossa monet meidän miehistämme ovat meille tullessaan, niin toivoisin, että minua kohdeltaisiin arvostaen Matteuksen ohjeiden mukaisesti. Lisäksi toivoisin, että joku puolustaisi kunniaani ja mainettani kahdeksannen käskyn hengen mukaisesti.
Älkää valehdelko toisillenne. Olettehan riisuneet yltänne vanhan minänne kaikkine tekoineen ja pukeutuneet uuteen, joka jatkuvasti uudistuu oppiakseen yhä paremmin tuntemaan Luojansa ja tullakseen hänen kaltaisekseen. (Kol. 3:9–10)
Tiina Korpela
Vastaava ohjaaja
Kuntoutuskoti Tarpoila
Vastuunkantajat ry
Kiitos Tiina tärkeän teeman esille ottamisesta.
TykkääTykkää
Rehellisyys ja lähimmäisen rakkaus ovat keskeisistä hyvän olon lähteitä yhteisöissä. Kiitos Tiina kun pidät asiaa esillä. Iloa ja voimia meille kaikille terv matti nokels
TykkääTykkää
Armas Myllypuron Tarpoilasta
Ajatuksia Tiinan, Matin, Maritan ja neljännen henkilön oivalluksista.
Uuden ajan sanasto.
1. Diakoni; käytännön auttamis- ja palvalutyöntekijä alkukristillisissä seurakunnissa; nykyisin kirkon sosiaalista työtä tekevä henkilö
2. Diakonia; kristillisissä seurakunnissa kristilliseen uskoon ja rakkauteen perustuvaa palvelua; etsii, lievittää ja poistaa ihmisen hätää ja kärsimystä; pyrkii myös herättämään yhteiskunnallista ja kansainvälistä vastuuta
3. Modernisaatio; yhteiskunnan muuttumista nykyisen länsimaisen yhteiskunnan kaltaiseksi; alkaa teollistumisesta, siihen kuuluvat kaupungistuminen, yhteiskunnan alojen eriytyminen, tieteen ja tekniikan arvostuksen kasvu, kansalaisten koulutustason nousu, osallistuminen politiikkaan, pidentynyt elinikä sekä alentunut syntyvyys; yksilön ajattelutavan muuttuminen individualistisemmaksi
Lähde:oppikirja Valo, 2. painos. Tiina Airaksinen ja Kati Mikkola
4. Medioituminen; termillä media viitataan nykyään ennen muuta julkisiin viestimiin: sanoma- ja aikakausilehtiin (”printtimedia”) sekä radioon, televisioon ja internetiin ( sähkönen media ). Näiden vallan jatkuvaa kasvua on pidetty eräänä länsimaiden kulttuurin tunnuspiirteenä. Puhutaan jopa kulttuurimme medioitumisesta.
Yhä suurempi osa valveillaolostamme kuluu erilaisten medioiden äärellä ja yhä suurempi osa maailmankuvastamme perustuu printtimedian ja sähköisen median välittämään informaatioon
Lähde: Yhteisöllisyyden haasteet. Jari Keinänen. Filosofian haasteet 4.
Olemme siirtymässä Vastuunkantajat lehden digitaaliseen viestinnän vaiheeseen. Ajattelen, että olisi tärkeää huomioida uskon sisaria ja veljiä. Jäsenkuntaa ja sen muodostumista. Suurin osa Vastuunkantajat ry:n jäsenistä ovat ajattelemassa samaa asiaa. Muodostakaamme yhteinen kahdeksannen käskyn mukainen hengellinen ohje. Lähimmäisen rakkaus ja sanojen sekä viestinnän kosketus jäsenistöä ajatellen.
TykkääTykkää
Armas Merisalmi Helsinki 30.09.2016
Suru Tarpoilassa
Myllypuron kirkossa
Perjantai-ilta kirkolla
HÄN SEN SANAN
JONKA KUKKASIN
kannoin
Äiti ystävän | Ystävän Äiti
Vaiti olemus | Olemus vaiti
Soitin vaiennut | Vaiennut soitin
Koitin sieluani | Sieluani koitin
Vaipan surun | Surun vaipan
Tuskan kyyneleen | Kyyneleet tuskan
Sen toin | Toin sen
Iäisen rauhan | Rauhan iäisen
Harmonian rakkaus | Rakkaus harmonian harmonian
Kokemus toisen | Toisen kokemus
Sanoitan yksin | Yksin sanoitan
Kosketuksen Enkelin | Enkelin kosketus
KANNOIN SEN SANAN
KAUNEUDEN KUKKASIN
annoin
TykkääTykkää
MUISTOILLE ( ARVATKAA MILLE )
Minkä näet?
Kukkuu Karjalan käet.
Metsissä suhisee.
Kaikkialla kuhiseen.
Runot sähisee.
Tulemme taas eiliseen.
Näemme siis tulevaisuuteen.
Palaamme nykyisyyteen.
Tulemme rakkauteen.
Jälleen runoja teemme.
Rakkauden taas saamme.
Vaakaan painoja jaamme.
Suurin saavutus on ihmisen viisaus.
Se ei todellakaan ole huijaus
vaan rakkauden huimaus.
Meillä on työn alla inhimillisyyden koodaus.
Kauas katseesi taa.
Sieltä löydän sen nyt vaan.
Uskon nyt,
mitä kauneus haluaa.
Sen miten siivota saat.
Harjojen tulet ovien taa.
Rakkaus lentää syliisi
vaan kauttasi elää saan.
Unelmiesi eteen sinut tuon.
Sylini sinulle suon.
Haaveet sinulle kerron.
Varjojen taa sinut jälleen saan.
Miten se nyt onkaan vaan?
TykkääTykkää
VIRVATULIEN TUULOSISSA
Virvatulien serenadeissa.
Osallistumisen vaikutuksissa.
Kartanon kupeessa,
uinuu unessa.
Varjot valjaissa.
Tässä ajassa.
Satojen tuhansien ihmisten
juhlasaleissa ( Helsingin kaupungin talossa )
sanat jälleen
sokaisevien virvatulien.
Laineiden syvyyksistä;
huusin
unieni kahleissa,
kuin Kuningas
ilman kahleita.
Jälleen Kuningatar
etsii uniansa,
kuin Ansassa
varjojen keitaassa.
Yli perinteisten
myrskyn kanssa vaahtojen.
Unelmat vaipuvat ja
sanat unhoittuvat.
Rannat kaikkoavat.
Lauseet unelmoivat.
Sanat kihelmöivät,
jolloin taas
suuri usva purjeensa saa.
Suuri miekka
kaikkeudessa salamoi.
Maltan Haukkojen
ritarikunnasta
kadonneitten hautojen.
Maljaa etsien.
Ikuisuuksien lähteiden.
Elävien ja kuolleitten.
Sanojen, lauseiden ja
VIRKKEIDEN.
Nuoli neliössä.
Pisteet kolmioiden.
Kärjen symboli
ohitse ympyröiden.
Jälleen usva kutsuu.
Salaisuus prinssin ja prinsessan.
Sanat kyyhkyjen
värillisen todellisuuden.
Siellä, missä joet,
järvet, lähteet ja
kaikkeuden virtojen.
( halajaa ) Ajatar
säveltäjää uinuen.
Lehtojen kautta uurnien.
Tuhka sysimusta
leijuen.
Ei kukaan voi avata
unia kahleiden
PAITSI?
Keskiyön unisaatossa
jälleen varjot kaamoksessa.
Lapin tuntureitten.
Kuksa piiloittaa
valottoman unohduksen.
Yön susien.
Laumat sieluissa kulkien.
Halki todellisuuden.
Voit jälleen rakastaa
ohi tuskaisen ihastuksen.
Tule mukaan rakentamaan Helsingin uutta osallisuusmallia.
Vaikuttamismallillakin mallikansalainen voi toteuttaa unelmien Helsinkiä. ( onnen Helsinki )
HELSINGIN KAUPUNGIN ASUKASYHTEISTYÖ.
KAUPUNKI OLET SINÄ!
TykkääTykkää